ටයිටැනික් හා බ’ර්නුලි

Posted: September 29, 2014 in ෴''විදැස''විශ්වය සගවාගත් තතු෴

සුප්‍රකට ටයිටනික් නෞකාව Southampton වරායෙන් තම මංගල මුහුදු ගමන පිටත් වීමට මොහොතකට පෙර දී, එනම් මහා ඛේදවාචකයට පෙර තවත් එක් අභාග්‍ය සම්පන්න සිදුවීමකින් යන්තමින් බේරුන බව සමහරෙකු නොදන්නවා විය හැක.සමහර විට එම පළමු අභාගය සම්පන්න සිදුවීමට මුහුණ දීමට මේ සුන්දර නෞකාවට ඉඩ ලැබුනේ නම් දෙවැනි ඛේදවාචකදී සිදුවූ ඇතිශය බිහිසුණු සිදුවීම් හා සැසදීමේදී එක ඉතා සුළු මට්ටමේ එකක් වන්නට ඉඩ තිබුණි.

වාරයේ නැංගුරම් ලා තිබු ටයිටනික් නෞකාව ”New-York ” නැවට ආසන්නව ගමන් කිරීම ඇරබා තිබු අතර නැවු දෙකෙහි නෞකා තලයන් (keels) එකිනෙකට සමාන්තරව පිහිටා තිබුණි.ටයිටනික් නෞකාව New-York නෞකාව පසුකරගෙන යාමේදී එක වරම New-York නෞකාවේ කබයන් ක්ෂණිකව කඩි නෞකාව වේගයෙන් පැද්දෙමින් ටයිටනික් නෞකාව දෙසට ගමන් ගත්තේය.මෙහිදී ක්ෂණිකව තීරණයක් ගත් ටයිටනික් නෞකාවේ කපිතාන්වරයා නෞකාවේ එංජිම ප්‍රතිවර්ත කරමින් නාවේ වේගය අඩුකර New-York නෞකාවට ආරක්‍ෂිතව යාමට ඉඩකඩ ලබාදුන්නේ නෞකා දෙක ගැටීම අවසන් මොහොතේ වලක්වමිනි.

titanic-maiden-voyage-3

මෙහිදී මෙම ගැටුම වලක්වා ගත්තේ අඩි කීපයක් තරම් ඉතා සුළු දුර ප්‍රමාණයකින් වීම විශේෂත්වයයි.මෙනිසා ට්යිටනික් නෞකාව තම මංගල චාරිකා ගමන පැයකින් පමණ ප්‍රමාද වූ අතර එම ගැටුමට අසන්න මොහොතේ නෞකාවේ රැදිසිටි ජායාරුප ශිල්පිය තම කාචයේ සටහන් කරගත්තේ අමරණිය දුක්මුසු සිහිවටනයක් ලොවට දායාද කරමිනි.එනම් එම මංගල චාරිකාවේදීම මේ අපුරු යාත්‍රව තම අවසන් චාරිකාව ලෙසින් එම ගමන සටහන් කර ජිඉවිත දහස් ගණනාවක් සමඟ මහා සයුරු පතුලෙහි සැඟව ගිය බැවිනි.

සැබැවීමම මෙවැනි සිදු වීමක් සිදුවුයේ කෙසේද?? එම පිළිතුර තුල ඇති ප්‍රධාන සංසිධිය නම් බ’ර්නුලි මුලධර්මයයි.ජලය මත නෞකා ගමන් කිරීමේදී ඒවා මගීන් ජලය, ඒවා ගමන් ගන්නා මාර්ගයෙන් ඉවතට තල්ලු කරනු ලබන අතර එම ජලය නෞකාවේ පැති වටා ගමන් කරයි.ට්යිටනික් වැනි නෞකාවක් New-York වැනි කුඩා නෞකාවක් පසු කිරීමේදී ඒවායේ තලයෙන් (නැවක පැති බඳ) එකී නෙකට සමාන්තරව ඇතැයි සිතමු.මෙහිදී නැවු වටා වූ ජලය නැවු දෙක අතර පටු කෘතීම ඇලක් (channel) නිර්මාණය කරයි.ජලය අසම්පිඩය නිසා පටු ඇලක් ආකාරයට පත් වීමේදී එහි පරිමාව නියතව පවතී.සම්පිඩක ජලයේ කැමැත්ත වනුයේ නැව් දෙක අතරින් වාතයට පැනීම වන  අතර ඊට හේතුව වන්නේ ජලයට ඉහලින් වූ වාතය මඟින් සම්පිඩක වීම සඳහා කුඩා ප්‍රතිරෝදකයක් පිරිනමන බැවිනි.නැව් දෙක අතර ජාල මට්ටම ඉහල යන විගසම නැව් තලවල දිශාවට සමාන්තර දිශාවට ජලය ගලායාම සිදුවන අතර නැව් දෙක අතර වූ ජලය ඉහල ව්ගයෙන් ගමන් ගන්න අතර එම වේගය නැව්වල දෙපස විරුද්ද දිශාවල වේගයට වඩා වැඩිය .බ’ර්නුලි මුලධර්මයට අනුව මේ වේගයෙන් ගමන් ගන්න ජලය නැව් වල පැතිවලට පහල පීඩනයක් යොදන අතර මෙම පීඩන වෙනස නිසා සිදුවන ප්‍රථිපලය වනුයේ සම්ප්‍රයුක්ත බලයක් මගින් නැව් දෙක එකිනෙක දෙසට තල්ලු කිරීමයි.

http---signatures.mylivesignature.com-54492-239-14B8838703AC9BC64A05CFAF7FBD566D

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s